Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht met veel gestelde vragen die wij als Stichting Huurdersbelang Gemert-Bakel regelmatig krijgen, kijk hieronder of uw vraag al beantwoord is. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

U kunt uw klacht aan Goed Wonen Gemert melden via Mijn Goed Wonen. Nadat Goed Wonen uw melding ontvangen heeft, nemen zij contact met u op. Wilt u liever bellen, neem dan contact op met Goed Wonen Gemert via telefoonnummer (0492) 34 88 88.  Een schriftelijke klacht indienen werkt over het algemeen beter dan mondeling omdat dan ook direct alles staat geregistreerd.

In principe niet.
Wij kunnen en mogen geen individuele belangen behartigen, want zoals gezegd proberen wij het algemeen belang te dienen. Indien u klachten heeft waarmee u niet uit de voeten kunt, kunnen wij u wél helpen met de formulering en het indienen van uw klacht bij Goed Wonen, of wanneer u er met hen niet uitkomt, bij de regionale geschillencommissie (www.regiogeschillencommissie.nl). Indien blijkt dat een individuele klacht die wordt gemeld bij het Huurdersbelang meermaals structureel wordt gemeld door andere buurtbewoners, kunnen wij de klacht of melding wél aankaarten bij Goed Wonen Gemert.

U hoort altijd leefgeluiden van uw buren. Geluiden van de radio, spelende kinderen of een wasmachine dringen nu eenmaal altijd door muren en vloeren heen. Er is pas sprake van overlast als het gaat om ernstige geluidshinder dat vaak voorkomt. Andere vormen van overlast zijn verkeerd parkeren van auto’s, rommel voor uw deur of bomen die de zon uit uw tuin houden. Het zijn allemaal vervelende zaken. Gebeurt het vaak? En is het ernstig? Dan heeft u te maken met overlast. Om overlast op te lossen, kunt u vaak zelf veel doen. Begrip kunnen opbrengen voor uw buren staat hierin centraal.

Praat eerst erover met uw buren.
Vaak zijn mensen zich er niet of onvoldoende van bewust dat ze overlast veroorzaken. Ga daarom een gesprek aan met degene waar u last van heeft. Wacht daarmee niet te lang, want kleine irritaties kunnen groter worden als u er niet over praat. Ga niet praten op het moment dat u boos of geïrriteerd bent. Vaak zegt u dan dingen waar u later spijt van heeft.
Wilt u meer informatie over overlast, lees dan de brochure Overlast. Hierin vindt u uitgebreide informatie over wat u met uw overlastklacht kunt doen.

Vraag Goed Wonen Gemert om bemiddeling.
Levert het gesprek met uw buren niets op? Dan kunt u bij Goed Wonen terecht. Zij kunnen dan voor u optreden als bemiddelaar. Dit betekent echter niet dat zij het probleem altijd voor u kunnen oplossen. Met beide partijen zoeken ze naar een oplossing.

U kunt uw overlastmelding aan Goed Wonen melden via Mijn Goed Wonen. Nadat Goed Wonen uw melding ontvangen heeft, nemen zij contact met u op. Wilt u liever bellen, neem dan contact op met Goed Wonen Gemert via telefoonnummer (0492) 34 88 88. (Bron: Goed Wonen Gemert)

U kunt op 2 manieren een reparatieverzoek indienen, nl. telefonisch via de reparatie- telefoon (0492) 34 88 88 of via internet Mijn Goed Wonen. Ook dit kan dus 7 dagen per week, 24 uur per dag. U krijgt de volgende werkdag een reactie.

Voor een aantal reparaties neemt u géén contact op met Goed Wonen, maar rechtstreeks met de reparateur. Dit is van toepassing bij onderstaande gevallen: 

  • Melding storingen CV- en WTV installatie
  • Meldingen over de hoofdkraan van de waterleiding
  • Melding verstopping riolering, afvoer en dakgoot
  • Melding glasschade
  • Melding van gaslucht/-lek in de woning
  • Melding over de hoofdkraan van de gasleiding (vóór de gasmeter)

Kijk voor bovenstaande zaken op de website van Goed Wonen Gemert voor de juiste telefoonnummers: Reparatieverzoek melden.

Wilt u meer informatie over onderhoud, reparaties en schade? Bekijk dan de brochure Onderhoud, reparaties en schade of kijk eens bij de gebruikerstips.
(Bron: Goed Wonen Gemert)

Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Woont u in een huurhuis? Dan krijgt u misschien huurtoeslag. Hoe hoog de toeslag is, hangt af van de huurprijs, uw inkomen, uw leeftijd en hoe u woont. Is uw vermogen te hoog? Dan krijgt u geen huurtoeslag.
 
Voorwaarden huurtoeslag:
Om huurtoeslag te krijgen moeten u, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners voldoen aan voorwaarden. Wat de
voorwaarden voor huurtoeslag zijn, leest u op de site van toeslagen.nl
(Bron: Rijksoverheid)
Voor woningen in de vrije sector en in de sociale sector gelden verschillende regels. Woont u in een sociale huurwoning dan kan uw verhuurder elk jaar uw huur verhogen. De Rijksoverheid bepaalt met hoeveel procent de huur maximaal verhoogd mag worden. Uw verhuurder mag de huur 1 keer in de 12 maanden verhogen. Meestal valt de huurverhoging op 1 juli. In dat geval moet uw verhuurder de huurverhoging minimaal 2 maanden van tevoren aan u laten weten. De verhuurder moet u dat schriftelijk (per brief of e-mail) melden. (Bron: Rijksoverheid)

Goed Wonen Gemert bespreekt de voorgenomen huurverhoging te allen tijde vooraf met Stichting Huurdersbelang Gemert-Bakel. Goed Wonen Gemert gebruikt de huurinkomsten met name voor nieuwbouw, onderhoud en renovatie, verduurzaming en leefbare & veilige wijken.

U kunt zelf controleren of uw huur redelijk is. Of dat u te veel huur betaalt voor uw huurwoning. Dat doet u met de Huurprijscheck. Die geeft aan hoeveel punten uw woning heeft. Ook ziet u wat de maximale huurprijs is.
(Bron: Rijksoverheid)

In principe niet.
Alleen als u al een huurverlagingsprocedure wegens onderhoudsklachten bent gestart bij de huurcommissie, of als de huurcommissie al een huurverlaging vanwege onderhoudsgebreken heeft uitgesproken, kunt u de huurverhoging weigeren. De reden voor uw bezwaarschrift tegen de huurverhoging is dan dat de huur al vanwege onderhoudsgebreken is verlaagd of dat daarover al een procedure loopt.
(Bron: Huurderslijn Woonbond)

Neem bij problemen met onderhoud of gebreken aan uw sociale huurwoning eerst contact op met uw verhuurder. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u verschillende dingen doen. Zoals tijdelijk de huur niet betalen of huurverlaging aanvragen bij de Huurcommissie. Huurt u een woning in de vrije sector? Dan zult u in de meeste gevallen naar de rechter moeten.

Gebreken eerst bij verhuurder melden.
Meld onderhoudsgebreken van uw sociale huurwoning eerst bij uw verhuurder. Verstuur daarvoor de brief MELDING GEBREKEN AAN WONING (gebrekenbrief) per post of e-mail. Bewaar zelf een kopie.

Tijdelijke huurverlaging aanvragen bij Huurcommissie
De verhuurder heeft 6 weken de tijd om het achterstallig onderhoud te verhelpen. Reageert de verhuurder niet op uw gebrekenbrief? Of zijn de gebreken niet binnen 6 weken verholpen? Dan kunt u TIJDELIJKE HUURVERLAGING AANVRAGEN bij de Huurcommissie. De tijdelijke huurverlaging geldt totdat uw klachten zijn verholpen.

Tijdelijk huur niet betalen
U kunt ook stoppen met huur betalen totdat de verhuurder de gebreken herstelt. Stuur dan de verhuurder een brief. Daarin schrijft u dat u zich beroept op artikel 6:52 of 6:262 (opschortingsbevoegdheid) van het Burgerlijk Wetboek.

Deze opschortingsbrief kunt u zelf sturen, zonder de hulp van een rechter, de Huurcommissie of gemeente. Wilt u toch advies? Ga dan naar het JURIDISCH LOKET .

Heeft de verhuurder het onderhoud gedaan of de gebreken hersteld? Dan moet u met terugwerkende kracht de niet-betaalde huur alsnog betalen.

Klacht indienen bij gemeente
U kunt bij uw gemeente een klacht indienen over achterstallig onderhoud. Constateert de gemeente ernstige onderhoudsgebreken waardoor de woning niet (meer) aan het Bouwbesluit voldoet? Dan kunnen Burgemeester en Wethouders (B en W) op grond van de Woningwet de verhuurder een brief (de gemeentelijke aanschrijving) sturen waarin ze hem oproepen de woning te repareren. Doet de verhuurder dat niet? Dan kan de gemeente de gebreken laten repareren. De kosten zijn dan voor de verhuurder.

Meer informatie krijgt u bij de dienst Bouw- en Woningtoezicht (of Bouwen en Wonen) van uw gemeente.

Procedure starten bij rechter
U kunt ook de rechter vragen om de verhuurder te verplichten uw woning te repareren. Doet de verhuurder dit niet? Dan legt de rechter de verhuurder een dwangsom op.

U kunt de rechter ook vragen om de huurovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden. Doe dit binnen 6 maanden na het versturen van de gebrekenbrief. U betaalt dan minder of geen huur tot het onderhoud is uitgevoerd.

Voor advies kunt u terecht bij het JURIDISCH LOKET.

Zelf onderhoud uitvoeren op kosten verhuurder
Wilt u het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren? Dat kan op 2 manieren:

U kunt zich door de rechter laten machtigen om het onderhoud op kosten van de verhuurder uit te (laten) voeren.
U kunt het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren op kosten van de verhuurder. Dus zonder rechterlijke machtiging. U vraagt dan de kosten terug bij uw verhuurder of verrekent deze met de huurprijs. De kosten moeten wel redelijk zijn. Anders loopt u het risico dat de verhuurder naar de rechter stapt en u aansprakelijk houdt voor wanprestatie.
Huurwoning vrije sector: rechter inschakelen
Heeft u een huurwoning in de vrije sector (geliberaliseerd huurcontract) en pakt de verhuurder gebreken in uw woning niet aan? Dan zult u meestal de rechter moeten inschakelen voor een uitspraak. Er is 1 uitzondering: als in uw huurcontract staat dat u bij geschillen de Huurcommissie om advies vraagt.
(Bron: Rijksoverheid Vraag en Antwoord)

Er zijn wettelijk (nog) maar weinig mogelijkheden voor huurders om af te dwingen dat de verhuurder verbeteringen aanbrengt.
 
Tot nu toe kan dat alleen als het gaat om het isoleren van muren, gevels en de vloer boven de kruipruimte en om het vervangen van een cv-ketel van minstens tien jaar oud door één met een rendement van minstens 80%. Als de verhuurder niet ingaat op een schriftelijk voorstel van de huurder om één of meerdere van deze verbeteringen aan te brengen, kan dit via de rechter worden afgedwongen. De huurder moet wel bereid zijn daarvoor een tussentijdse huurverhoging te betalen die in redelijke verhouding staat tot de kosten van de verbetering(en).
(Bron: Huurwijzer)
De huurder is aansprakelijk voor schade die ontstaat door het niet of te laat uitvoeren van de kleine herstellingen die voor zijn rekening komen.

Daarnaast moet de huurder ook de schade vergoeden die ontstaat als de huurder een door hem geconstateerd gebrek niet (op tijd) aan de verhuurder heeft gemeld. Ten slotte is eventuele schade ook voor rekening van de huurder als die is ontstaan door zijn toedoen of door degenen die met zijn goedvinden in de woning zijn. Dus ook als diens gasten iets kapot maken, moet de huurder de schade betalen.
(Bron: Huurwijzer)
Bij een echtscheiding kan de rechter bepalen wie van de echtgenoten (voorlopig) in de woning mag blijven.

De huurder die op de huurovereenkomst staat heeft niet vanzelfsprekend voorrang. Dat is ook zo als er sprake is van ongehuwd samenwonen. Als de samenwoning tot een eind komt kan ieder van de (mede)huurders de kantonrechter vragen om te bepalen dat de ander de huurovereenkomst niet mag voortzetten. De rechter weegt de belangen van beide partijen tegen elkaar af. Het resultaat kan bijvoorbeeld zijn dat de medehuurder in de woning mag blijven en de huurovereenkomst met de huurder niet wordt voortgezet.
(Bron: Huurwijzer)
Uw buurman, huurder of koper, mag in zijn tuin een schutting aanbrengen. Dat mag u ook. Als de buurman de schutting (precies) op de (erf)grens van de tuinen wil plaatsen, moet hij dat natuurlijk met u bespreken. Het is namelijk ook uw erfgrens. Buren maken onderling vaak prima afspraken over (de kosten van) een gezamenlijke schutting. U bent in geen geval verplicht aan plaatsing mee te werken of er voor (deels) te betalen.
(Bron: Huurwijzer Zomer 2015)